Pigs in space


Je schrijft jezelf een persoon, persoonlijkheid – wantrouw de schrijver.

Ik heb de afgelopen dagen muziekvideo’s verzameld bij dit blog. Flink veel nummers die ik in mijn lange leven bijzonder vond. Een biografie in muziek.

Ik begon, achteraf gezien, met nummers die de lijn van mijzelf als onnozelaar vervolgen: ongelukkig verliefde, daarover in de rouw of nog verlangend, op- spelend, kwijnend. En: het zuivere kind, verlangend naar ouderliefde; sympathiek – zolang kind.

In het scenario van de onnozelaar ingebakken is de plotwending: ‘de onnozelaar komt zichzelf / de werkelijkheid tegen’ (uitweg: Forest Gump, Being There). Ander vast bestanddeel is het opwekken van sympathie voor dit personage, dat nu eenmaal in kuilen stapt die anderen zien aankomen. Hij is zo naïef!

Nadat het zuivere kind en de onnozelaar muzikaal in de verf waren gezet – en de liedjes waren ‘authentiek’ en ‘historisch juist’ – bouwde ik de muziek- en film- collectie uit, vulde aan met andere nummers die ik ook (erg) goed gevonden had.

Zo verschenen de vrolijke kinderliedjes, liedjes met ‘novelty’-kanten, meezingers en Nederlandstalige nummers met een grappige of prikkelende tekst. Mijn zwak voor pathos trad naar voren, soms het begrip van een twaalfjarige te boven gaand (“If you don’t know me by now” van Harold Melvin and the Bluenotes) maar toch begrepen. Soms ook zonder het onderscheidingsvermogen van een iets ou- dere (Demis Roussos, “We shall dance”) of halfhartigheid verradend, maar hoe dan ook, uit volle borst meegezongen.

En “Brown Sugar”. Ik stuitte op dat nummer toen ik oude hitlijsten met nummer-1-hits doornam (leve internet). ‘Brown Sugar’ vond ik op mijn elfde een zeer lek- ker nummer. Ik wist dondersgoed waarover het ging. Niet over basterdsuiker of heroïne. Maar over een zanger die zich laat gelden. Over jongens, niet de gehoor- zaamsten op school.

No comments yet

Geef een reactie

