In de massa



Het eerste jaar van mijn studie wordt opgevrolijkt door twee foto’s. Ze tonen een groep mannelijke studenten in twee situaties: als zichzelf en uitgedost als jongeren uit de jaren vijftig. Het effect is hilarisch: wat stijf en ouwelijk ogen die korte kopjes, die kleding, die brilmonturen!

Even later, in de jaren tachtig, zijn de korte kopjes mode en het lange haar bijgezet bij de baard.

Daarna maak ik de terugkeer van het zware hoornen brilmontuur mee, als ver- plicht requisiet van een beoefenaar van een van de creatieve beroepen. Het lijkt op het montuur van mijn eerste bril, door mijn moeder voor me uitgezocht.

Een oudere studievriend verklaarde, midden jaren tachtig: “In de jaren zestig…als je aan de overkant van de straat iemand met lang haar zag, dan groette je elkaar, dan wist je: dat is een vriend!”. Ik kon me zijn vreugde voorstellen, en nog steeds. Even was het geste, geen pose.

De boodschap is helder: het is alles betrekkelijk.

Toch blijft mijn blik soms haken. Vandaag breng ik mijn pc voor reparatie naar de zoon van een vriend. Ik heb hem ooit luiers verschoond. Hij draagt een broek met een laag kruis (minder laag als enige jaren terug, toen hij skater was) en een Björn Borg-onderbroek. Een reep van zijn slip steekt een decimeter boven de broekrand uit.

Is dit persoonlijke stijl, kostuum van een subcultuur of massaconsumptie? Lang geleden – in diezelfde jaren tachtig – las ik een sociologisch boek over popmuziek. Dat deelde de eerste klap uit. De auteur had onloochenbaar gelijk: liefhebbers ervaren hun favoriete underground band(s), geadoreerd door miljoenen, als de keus van de fijnproever. Branding – ik toon je mijn producten, die vertellen wie ik ben – is maar een verdunning van dit gegeven.

Boeddhisten glimlachen bij de suggestie een “nobody” te zijn. De meeste anderen zijn al gealarmeerd als een ander hetzelfde kledingstuk draagt.

No comments yet

Geef een reactie

