Zekerheid (this much)


Je kunt op twee gedachten hinken. Emotioneel dubbelspel spelen. Je werk kleine- ren om de overtuiging te voeden dat je voor grotere dingen in de wieg bent ge- legd. Verdrietig zijn om ‘hulp’ af te dwingen. Dit alles kan. 

Met de jaren ben je je scherper bewust van zulke mogelijkheden. Je (h)erkent halfheid in jezelf.

Soms is verdriet zichzelf genoeg. Heb je moeite een je toegeschreven motief te begrijpen. Op zulke momenten kun je duidelijk zijn: neei.

Minder dan Reve’s uitsmijter “Toch goed dat er een God is”. Maar een wondertje lijkt hetii.

Dit naar aanleiding van het mij toeschrijven van een bedenkelijk motief voor dit blog. 

i: Ik schrijf u met de ravenveer,
Mijnheer.
Mijn eer uw eer
uw hart mijn hart
heeft niets gemeen.
Ik schrijf u met de ravenveer.
Ik schrijf u met het ravenzwart
het teken: neen.

Ida Gerhardt, De afwijzing

ii: Ik loop door de lange gang
op zoek naar de deur met mijn naam
tot ik er ben;
ik open hem en trap
hem aan de binnenkant weer toe.

O, de vreugde een deur te hebben
met Krol erop,
de vreugde dat mijn bestaan
wat dit betreft volledig klopt.

Gerrit Krol, De deur

No comments yet

Geef een reactie

