Opzij


In de baarmoeder is het vrij zwemmen. De Hel, dat is het zwembad. 

Zwemmen is fijn, zwemmen is gezond. Drie soorten zwemmer maken het badwater echter onleefbaar:

  • de rugzwemmer: acht zich ontslagen van de plicht op anderen te letten; ‘Ik heb geen ogen in mijn achterhoofd’.
  • de borstcrawler: idem, kan niet met zijn hoofd onder water kijken. Is ook wel de mening toegedaan dat het, met zijn snelheid, ondoenlijk is om met iedereen die hij tegenkomt rekening te houden. Veel handiger als iedereen het met hem doet. Hun trage zwemtempo biedt daarvoor ook ruim de tijd.
  • keuvelende dames, onwrikbaar naast elkaar gelegen, die af en toe een lede- maat bewegen.

Herkent u dit? Dan herkent u vast ook het moment dat u denkt: waar maak ik me druk om?

Ik zwem voor mijn conditie, ik trek baantjes. Wat maakt het uit dat ik zigzag- gend zwem, zwemmen ‘moet’? Ik ben niet uit op recordtijden.

Toch spelen al snel eerkwesties op, zoals: ik wil niet alleen voor jou opzij gaan, ik wil zien dat jij dat ook weleens voor mij doet. Met daarbij horende handelingen als soms onverstoorbaar door zwemmen en het op een aanvaring laten aankomen.

Ook Joep Dohmen, pleitbezorger van de levenskunst, stelt het bij zichzelf vast. Alles theoretisch uitgezocht en zo helder mogelijk voor zichzelf en ons op een rij gezet – maar voor de kassa in de supermarkt in een verkeerd gekozen rij en hij spuwt vlammen. Je zou haast twijfelen aan de perfectioneerbaarheid van de mens.

No comments yet

Geef een reactie

