Bergen op Zoom op kussenvoeten


Voor een man die moeite heeft twee dingen tegelijk te doen, was het dit week- end buffelen. Praten en wandelen is één activiteit teveel. Het landschap legt het af en vervaagt tot een grof uitgewerkt decorstuk.

Is de combinatie voor mij dus sowieso al moeilijk, enkele vormen van lichamelijk ongemak compliceerden het natuurbeleven verder.

De aanhechtingsspieren van mijn bovenbenen prikten beide wandeldagen, nawee van verwoed zwemmen op vrijdag. Zondag kwamen daar beginnende blaren op beide voeten bij, venijnig stekend bij iedere zijwaartse beweging. Het dwong me een kleine looppas aan te houden. En of mijn conditie nu in het algemeen de min- ste van ons vieren was – ik denk het niet – of voornoemde zaken de oorzaak, feit is dat ik de tweede dag aan de grens van mijn kunnen zat, ‘op laatste benen liep’.

Conditionele moeheid benevelt je geest. Ik concentreerde me als vanzelf op de hoofdzaak – de grond afspeuren op oneffenheden en volhouden – en liep als in een cocon. “Gaat het nog, Age?”

Wat levert deze mix van omstandigheden nu aan herinneringen op, wat is blijven hangen van het parcours Willemstad – Bergen op Zoom?

  • De Brabander die zaterdagavond in het café wel erg enthousiast meermalen op de enige roker in ons gezelschap afkwam (het café had het rookverbod 1 maand eerder in doen gaan, wat onze roker niet wist). Voor een lotgenoten- contact was zijn enthousiasme te groot. We maakten grappen.
  • De jonge serveerster zaterdagavond in het restaurant bij de camping. Een jonge vrouw zo helemaal tussen meisje en vrouw in nog.
  • De taxichauffeur die ons zaterdagmorgen van Zevenbergen naar Willemstad bracht. Hij beleefde het landschap vooral als landbouwgrond en herkende alle verbouwde gewassen. Hij stak de loftrompet over de weinige ‘echte’ chauf- feursrestaurants, waar men nog een gehaktbal wist te maken zoals het hoort en een Hollandse “prak” tegen een schappelijke prijs serveert.
  • Een uitzicht iets voorbij De Heen, zondag, rond 10 uur ’s ochtends. Blauw- groene bladeren (rode kool?) op het veld, donkerbruine grond, nevelwolken erboven. Vriendelijk koel.
No comments yet

Geef een reactie

