Hobby’s


Een fijn tussenmenselijk gesprek in een zakelijke context is als lopen in een mij- nenveld. De aandacht voor jou heeft een zakelijk doel en je zelfonthulling kan daarom het best functioneel zijn, met aandacht voor een spontane performance. Oftewel: een recept voor bewustzijnsverdubbeling, hyperzelfbewustzijn – bij mij althans.

Vandaag had ik drie van zulke oriënterende gesprekken. Een ging over mijn hob- by’s, voor mij een scheldwoord (postzegels, sigarenbandjes) en dat zei ik ook – in bedekte termen (daar gaan we al).

Misschien lijden wij allen aan verveling. Toch zou ik geen medewerker met een hobby in mijn bedrijf willen.

                         .
Babbelen over een begrip, hoezeer ook getuigend van analytische kwaliteiten, levert een wat brainy en mogelijk querulant beeld op. Dus noemde ik, naar waar- heid, “boetseren”.

Boetseren! Nuffige dames die vrouwenfiguren in wisselend expressieve stand uit hun edele grondmateriaal wringen. Handen in uiteenlopende gradaties van wan- hoop gekromd (‘mijn partner is niet ideaal’). Wulpse stevige lijven – klei behoudt gemodelleerde spankracht beter dan de menselijke huid – van oudere vrouwen. Moeders met kind, zeer geschikt voor een semi-abstracte uitbeelding.

     erg hè, van Camille Claudel?

Om die reden zeg ik vaak: “ik klei” – maar dat is al even snel maniertje (na- tuurmens in viriel contact met het oer).

Ik leek te overtuigen (“technisch imperfect maar heb veel ideeën, krijg ik te horen en zo is het ook”). Nee. Laat ik mijzelf niets wijs maken: impression management is niet mijn ding, ik ben daarvoor teveel in druk gesprek, het vraagteken mijn ongevraagd familiewapen.

No comments yet

Geef een reactie

