U


Ik heb Wordle ontdekt! Wat ik ook heb ontdekt, is mijn doldwaze – correctie: problematische ( ‘vermijd woorden met een negatieve gevoelswaarde’) – relatie tot de lezer.

Waarachtigheid is al een hele opgave (ja, ik schrijf weer ‘meta’ vandaag). Ik schrik terug voor openhartigheid als er niets boeiends te melden is, als een schop onder mijn kont geen slecht idee is, enz.

Wie zit erop te wachten over zulke dagen te lezen? Een goede schrijver maakt er een roman of novelle van. Maar is die roman niet geslaagd in de mate dat hij on- waarachtig is? Hoe boeiend kan saaiheid, lamlendigheid zijn?

Dan is er nog de behoefte lezers te trekken. ‘Zorg voor een nieuwsgierig makende eerste zin’ is nog de minste verleiding. Bedenkelijker is het oppoetsen van feiten. ‘Dagboek van een onsuccesvolle’ is niet mijn ambitie.

Maar ook in meer algemene zin is het een schrijversprobleem. Een sterk voorbeeld is het volgende gedicht van Max de Jong, opgenomen in Komrij’s De Nederlandse poëzie van de 19de en 20ste eeuw in 1000 en enige gedichten (daar ken ik het ook van). Het beviel me destijds al om de dubbelzinnige verhouding tot de lezer én de dubbelzinnige le- venshouding, ergens tussen grimmige levenslust en teleurstelling in.

Je hebt de neiging om het feitelijke ‘Wanneer’ te vervangen door ‘Als’ . Dat pre- cies maakt de dubbelzinnigheid uit: teleurstelling (was het maar anders) tegeno- ver grimmige vitaliteit (ik red het wel lezer, wat doe je hier eigenlijk).

Wanneer

Wanneer de brem nog maar iets geler was
en niet de regen zo hardnekkig stralen
aan stralen toevoegde, kon ik het ras-
echte genot van mijn kamperen halen

uit dit verblijf op zwarte heidegrond
in een ten naastebij verdronken tent.
De herten ruiken op een afstand lont,
de zon verplaatst zich aan het firmament

en gaat tot overmaat van ramp nog onder.
Er zit geen olie in mijn stormlantaren.
Ik lig mij in te leven in het wonder.
De lezer dreigt weer in mijn droom te staren.

Maar laat u niet misleiden. Het was saai vandaag en ik verdiende die schop onder mijn kont. In plaats daarvan heb ik het dode paard van deze dag zo hard mogelijk geschopt. En dit is het resultaat.

No comments yet

Geef een reactie

