Iets aardigs


Vorige maand opende een fototentoonstelling waarbij ik nauw betrokken was. Bij die gelegenheid reikten we ook de prijzen uit aan de winnaars van een fotowedstrijd voor amateurs. Ik vond dit gedeelte van de opening het leukst. De jeugdwinnaar was elf jaar oud en onder de indruk van wat hem overkwam. Hij miste het relativeringsvermogen van volwassenen. Dat is leuk meeleven, zoals ook bij kinderen die nog in sinterklaas geloven. Dacht ik.

everygoodboydeservesfavour

Een paar dagen later werden me de foto’s van de opening toegezonden. Glunderende volwassen winnaars op bijna alle foto’s. Glunderend met een bos bloemen, glunderend voor hun geëxposeerde foto. Ikzelf lach trouwens ook breed, op de foto waar ik de fles wijn krijg uitgereikt voor bewezen diensten.

Hoe anders ziet het er van de organisatorische kant uit. Op de valreep overlegden we: wie koopt de bekers, wie regelt de bossen bloemen? Per mail werd de tekst op het bekerplaatje vastgesteld. Ter plekke de laatste logistieke handelingen van klaarzetten en tijdig aanrijden van de bloemen op het forse karretje, aanreiken van de juiste beker aan de juiste winnaar en het arrangeren van voldoende mensen om de bloemen snel uit te reiken (het programma gaat door).

Deze week een tweede voorbeeld. Ik voerde actie voor een ideële organisatie en deelde ‘als wederdienst’, ‘blijk van erkentelijkheid’,  ‘teken van verbondenheid met onze missie’, speldjes uit. Het speldje zat met vele vriendjes in een boterhamzakje in mijn linkerjaszak. Ik viste het eruit via het gat dat ik grof in het plastic had gescheurd, in plaats van moeizaam het plastic sluitlipje te verwijderen om zo de ruime opening vrij te maken.

Een nuchter persoon bedenkt dat als hij/zij als een van de velen zo’n speldje ontvangt, hij/zij gepaaid wordt. Ook merkt hij/zij de eenvoudige uitvoering van het speldje. Dacht ik.

Mooi niet.

Een eye opener. Zo groot en nog zo eenvoudig blij te krijgen. Worden we te weinig geprezen? In het zonnetje gezet is de passende uitdrukking. Dat willen we. Dan stralen we. Niet van eigendunk maar met innemende verrastheid, overvallen.

prijs

No comments yet

Geef een reactie

