Samen op


Ferdinand Hodler (in spiegelbeeld, want zo ligt mijn moeder vanuit mij bekeken)Maandag heeft mijn moeder, negenenze- ventig, een beroerte gehad. Mijn zus en ik waren, sinds een jaar, rustig bezig een ge- schikt columbarium of urnenveld te vinden en een geschikte urn, om niet overvallen te zijn als het zover is; alles in overleg met mijn moeder, die aan huis gebonden is (we maakten foto’s).

Het grote verschil tussen voorbereiding en mogelijk nabije werkelijkheid is een toegevoegd sterk gevoel van verantwoordelijkheid.

Sterven doe je niet alleen. Mijn moeder is op een onvoorspelbare tocht. De dood is dichtbij.

Ik had weleens gelezen of opgevangen dat, vlak voor de dood, de wegen van ster- vende en familie/omgeving scheiden. De een vertrekt, de anderen blijven. De stervende zou zich dat als eerste realiseren en ernaar handelen, in zichzelf keren.

Zo gaat het nu in elk geval niet. Het dringt zich juist op dat mijn moeder mij en de andere kinderen nodig heeft. We begeleiden haar op een onzekere weg die we evenmin kennen als zij. We waken bij het leven. We reizen mee.

Klik hier voor de Talking Heads-clip…

No comments yet

Geef een reactie

