Een beetje respect graag


Paulien Cornelisse en gastheer Jelle Brandt Corstius in Zomergasten deelden een zwak voor ongelukkige mensen.

Paulien Cornelisse komt uit een leuk gezin, merkte ze op. Haar beide ouders zijn psycholoog, moeder hulpverlener en zelf heeft ze ook psychologie gestudeerd. Maar ze is “te ongeduldig” voor hulpverlener (Yvonne Kroonenberg gaf ooit de- zelfde reden om met het vak te stoppen).

Bij Jelle Brandt Corstius kun je vermoeden dat zijn gevoel voor het absurde (treurig en komisch tegelijk) voortkomt uit het opgroeien in een ongeregeld huis- houden. Het moet niet altijd leuk geweest zijn Piet Grijs als vader te hebben, we- duwnaar met jonge kinderen en daarnaast een (gemeten naar zijn productiviteit) druk bestaan. Zelfs een klein beetje Piet Grijs maakt een moeilijke vader, zou ik denken.

(Hugo Brandt Corstius, de man van het pseudoniem Piet Grijs, is in therapie ge- weest bij Andries van Dantzig, die ik, op basis van zijn publieke optredens en wat ik van hem heb gelezen, hoog heb zitten. Grijs heeft Van Dantzig nog jaren ach- tervolgd met een zinspeling op zijn achternaam zo flauw, dat andere dan artis- tieke motieven hem gedreven moeten hebben. Als student maakte ik het effect van zijn demonisering van Buikhuisen mee: ik zat in de collegezaal toen studen- ten Buikhuisen, als gast uitgenodigd vanwege de ontstane controverse, hem eruit pestten).

Om die reden kan ik me bij Jelle een neiging tot “melancholie” voorstellen.

Maar Jelle noch Paulien leken gisteren ‘treurig’ in de combinatie ‘leuk en treurig’ uit eigen ervaring te kennen. Het tegendeel leek haast het geval. De sympathie van Cornelisse voor losers had iets analytisch, een cultureel antropoloog op be- zoek bij een primitieve stam (bij bepaalde gelegenheden verschijnt vocht op de wangen; nader onderzoek is nodig).

Na afloop dacht ik: het lijkt wel of beiden nog niet door het leven zijn aange- raakt. Ik tors meer verdriet mee.

Alarmfase 1.

Misschien frustreerde vooral de zekerheid van falen van iedere poging bij Corne- lisse en Brandt Corstius winst te halen uit het tonen van wonden.

No comments yet

Geef een reactie

