Een klein verschil


Gisteren zag ik A small act, een documentaire over armlastige Keniaanse kinde- ren die dingen naar een particuliere beurs. Met die beurs kunnen ze hun middel- baar onderwijs betalen, het verhoopte ticket naar een betere toekomst voor hen- zelf en hun familie.

Om de beurs te bemachtigen is een hoge score vereist op een Keniaanse CITO–toets. We volgen drie kanshebbertjes: een jongen en twee meisjes. De camera is in de klas, bij de kinderen thuis, overal. We leren dat deze kinderen het niet ge- makkelijk hebben.

De film werkt toe naar de bekendmaking van de tien winnaars. Alle kinderen die hebben meegedongen en hun (groot)ouder(s) zijn verzameld als de jury de uitslag bekend maakt. Van ‘onze’ kinderen wint alleen het jongetje een beurs, als num- mer zeven. Wij zien close-up’s van hem en de meisjes als de eerste zes namen worden afgeroepen en de winnaars, voor hen langs, naar de jurytafel lopen. Daarna zijn blijde lach, haar stil verdriet.

Ik bekeek de film met vrienden. Het volgende is mijn ‘momentje van de dag’:

  • Zij: “Als ik in de aftiteling niet had gezien dat de filmploeg de vervolgstudie van die twee meisjes had betaald, had ik het gedaan!”
  • Ik: “Grappig hoe die eerste zes winnaars, die allemaal vast even hard heb- ben gewerkt en een net zo dramatisch achtergrondverhaal hebben, je koud laten”.

Ik wil er geen man-vrouwding van maken, maar een beetje wel.

—-

Foto’s tijdens mijn vaste fietstochtje naar Meijendel en terug. Vooral het kijken naar de broedende zwaan maakte indruk. Het was al stil maar het toegewijde broeden, zonder veel oog voor mogelijk gevaar (leek me), verhevigde die.

No comments yet

Geef een reactie

