La Défense


Parijs, 26 augustus 2013.

Defense-1a

Defense-2
Defense-3

Defense-4

Defense-6a

Defense-5

Defense-8

Eigenlijk vond ik die Arche niets, een geval van trots maar waarom of waarop ook al weer. Tweehonderd jaar Franse Revolutie officieel, maar het lijkt me meer miskenning van zijn vergeefsheid door een Frans president.

Het ontbreken van symbolen, ornamenten beduidt hier mijns inziens een verlies aan geloof/idealen. Overgebleven is een holle vorm, projectie van de Arc de Triomphe op een zichtlijn, aardig voor toeristen als ik.

Wel positief vond ik de inrichting van het gebied, althans op de aanlooproute van voren, hoewel bebouwde omgeving en bewoning schuurden. De forensen bezetten de kantoren en vertrekken ’s avonds (de tijd dat ik arriveerde), de vooral Afrikaanse bevolking die er leeft eigent zich de omgeving – waar ze niet werkt (vul ik in) – toe, decor waar men van buiten tegenaan kijkt.

Ze worden daarbij geholpen door parkaanlegjes die dapper de grote schaal trotseren. Almere heeft het bij ons op dorpsniveau. Een draaimolen overvraagt echter aan opschorting van ongeloof.

Misschien zeur ik. Brasilia is ook een succes geworden, toch?

No comments yet

Geef een reactie

