Nieuwe doden


a

Vandaag aangetroffen, toen ik op de fiets stopte bij de begraafplaats bij het Groene Kerkje in Oegstgeest.

Het gaat me niet om de persoon, een betrekkelijk bekende Nederlandse socioloog, maar om de manier waarop het twintigste-eeuwse beroep wordt benadrukt, alsof de man samenvattend. Voor mij creëert het een contrast tussen banaal* en eeuwig, korte en lange termijn.

Eerlijk gezegd: zelfs de schreefloze letters op de steen wringen bij mij al (ik heb ze vaker gezien). Wat kerkhoven betreft ben ik laat ontnuchterd: het duurde lang voor ik besefte dat de oudste graven op menig kerkhof van recente datum zijn.

*: Banaal: stel het beroep was ‘Postbode’. Naschrift: een vriend vertelde me dat hij wel vaker grafstenen heeft gezien die het beroep van de overledene benadrukken, waaronder die van een onderwijzer die zelfs de naam van de basisschool waar hij had gediend in zijn steen had laten beitelen.

4 comments so far

  1. Rob Alberts on

    Steeds meer probeer ik mijn werk ondergeschikt te maken aan het plezier in mijn leven.

    Een grafsteen zal ik nooit krijgen, ik laat mij cremeren.

    Vriendelijke groet,

  2. Rob Alberts on

    Deze post is te cryptisch voor mij.

    Vriendelijke groet,

    • Age on

      Dag Rob, misschien is het zo duidelijker.


Geef een reactie

